11 tips om pinterest succesvol in te zetten voor jouw webshop

Pinterest

In 2015 zijn er 1,6 Miljoen Nederlanders die gebruik maken van Pinterest waarvan 261.000 dagelijks actief is.
Pinterest is voornamelijk populair onder 20-40 jarigen (22%), maar ook jongeren (17%) weten het online prikbord te vinden.
84% procent van deze 1,6 Miljoen gebruikers is vrouw. Reden genoeg dus om voor jouw webshop dit platform te gebruiken als marketing.
Naast de gebruiker cijfers is er nog een reden om pinterest te gebruiken voor jouw webshop: namelijk: SEO, Pinterest zorgt voor een betere positie in de zoekmachine. Het online pinbord zorgt nadrukkelijk voor meer bezoekers naar jouw webshop.

Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje om pinterest succesvol in te zetten voor jouw webshop.

1. Maak een business account aan.
Pinterest heeft voor bedrijven een speciale bussiness account wat geheel gratis is, met dit account kun je o.a. je statistieken inzien. Vergeet niet je website te verifiëren.

2. Pin verticale afbeeldingen.
Verticale afbeeldingen worden vaker gepind. Gebruik de afmeting 735px bij 1102px voor de ideale verticale pin. Voor vierkante afbeeldingen kun je het beste de afmetingen 735px bij 735px gebruiken. (verwerk als het mogelijk is subtiel je logo of url in je afbeelding).

3. Gebruik een beschrijvende afbeeldings naam.
Pinterest gebruikt automatisch dezelfde naam die jij hebt gebruikt bij het opslaan van jouw afbeelding. Zorg er dus voor dat deze duidelijk en doelgericht is.

4. Feautured posts.
Op pinterest kun je andermans pins delen, maar ook je eigen pins uploaden. Zorg ervoor dat de bezoeker van jouw profiel meteen ziet welke jouw eigen pins zijn door deze in een aparte board toe te voegen.

5. Maak sfeerfoto’s van jouw producten.
Pinterest is een platform waar bezoekers inspiratie opdoen, gebruik daarom sfeerfoto’s van jouw producten, deze worden vaker gepind dan alleenstaande productfoto’s.

6. Controleer de link verwijzingen.
Heb je een te gekke pin gevonden die jij wilt repinnen op jouw eigen board, zorg er dan voor dat de link van de pin die jij wilt delen gelinkt wordt naar de juiste bron en niet naar een spam pagina.

7. Laat iedereen weten dat je pinterest gebruikt.
Laat de bezoekers van jouw website weten dat jij gebruik maakt van pinterest. Vermeld bijvoorbeeld pinterest account in je email handtekening.

8. Geef de mogelijkheid tot delen.
Maak het bezoekers makkelijk om de afbeeldingen van jouw webshop te delen op pinterest. Voeg een pinterest button of widget toe aan je website.

9. Wees sociaal.
Pinterest is een Social Media kanaal. Dit betekend dat je sociaal actief moet zijn, post niet alleen je eigen pins, maar pin ook eens pins van andere gebruikers. Volg andere borden die vergelijkbare pins hebben (hun volgers kunnen jouw content wellicht ook waarderen).
Reageer inhoudelijk op borden die jij leuk vindt.

10. Interact met jouw klanten.
Vraag klanten om hun foto op te sturen waar zij jouw product gebruiken en pin deze op jouw “Fan foto board”. Zo laat jij zien hoeveel klanten jouw product te gek vinden, en werk je tegelijkertijd aan interactie met jouw (potentiëlle) klanten.

11. Download de “Pin it Button” voor jouw browser.
Hiermee kun je eenvoudig afbeeldingen pinnen. Wanneer je een afbeelding tegenkomt die jij graag wilt pinnen op jouw pinterest bord, hoef je alleen maar op de afbeelding te staan met jouw muis en dan verschijnt er automatisch een “pin it button” op de afbeelding, waarmee jij de afbeelding simpel kunt pinnen op jouw bord. Download of lees er hier meer over: Pinterest pagina

Pinterest succescol gebruiken voor jouw webshop

Door Redactie op 19 okt 2015
Lees meer artikelen van Redactie