Meer waardering voor online kledingwinkels

gfk onderzoek

Goed Nieuws! Consumenten zijn online kledingwinkels het afgelopen jaar beter gaan waarderen. In 2015 werden de kleding webwinkels nog gewaardeerd met een gemiddelde van 7,4 terwijl dit in 2014 nog een 7,2 was.
Bovendien worden online retailers beter dan andere retailers in het onderzoek, die werden namelijk met een gemiddelde van 7,0 gewaardeerd. In de top 10 van ‘Best gewaarde retailers’ vinden we dit jaar zelfs 3 online retails terwijl in de vorige meting van 2014 geen enkele online retailer in deze top voorkwam. Aldus uit het onderzoek van het GFK. In dit onderzoek beoordelen consumenten de retailers op 11 aspecten op het gebied van prijs, collectie, personeel en winkelpresentatie.

Betere service aangeboden door online retailers

Wat er wel werd geconstateerd is dat steeds meer offline winkels naar het wereld wijde web uitbreiden. Deze ‘cross channel’ retailers zijn goed voor bijna 50% van de online modebestedingen. Door deze  concurrentie zijn de webwinkels die alleen online actief zijn, bezig om hun service nog beter te optimaliseren en zijn zij aan de slag gegaan met het bieden van inspiratie en advies. Misschien is de hogere waardering van online retailers daaruit wel op te maken.

Online retailers presteren beter

“Ten opzichte van fysieke winkels presteren online retailers beter op alle aspecten. Met name de aspecten ’uitgebreide collectie’, ‘laatste mode’ en ‘sfeer in de winkel/webshop’ springen er positief uit voor de online retailers. Voor het eerst is de best gewaardeerde retailer een online kledingwinkel.” Aldus het GFK onderzoek.

De top drie uit het GfK onderzoek:

1.    Zalando
2.    De Bijenkorf
3.    Jack & Jones

(Bron: GFK)

Door Redactie op 16 sep 2015
Lees meer artikelen van Redactie