Is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

feestdagen webwinkels

De feestdagen staan nu wel heel erg dicht op de stoep. Is jouw webwshop al klaar voor deze feestdagen?
Vorig jaar was de omzet in de weken voor Sinterklaas omzet van de webwinkeliers 27% hoger dan normaal. Tussen Sinterklaas en Kerst zelfs 38% hoger dan normaal. Deze procenten waren goed voor 250 miljoen euro in totaal. Profiteer jij hiervan mee?
November en December zijn dé maanden om omzet te behalen en klanten te binden en te behouden. Dus ondanks alle drukte, ben jij bereid een stapje extra te zetten zodat jij kan toppen deze maanden (en de rest van het jaar).

Wij geven je 10 tips om meer omzet te genereren en klanten te behouden.

1. Maak gebruik van snelle communicatiemiddelen.
Bezoekers van jouw webshop zijn deze maanden drukker dan druk! Wanneer iets onduidelijk is over een product in jouw webshop zorg er dan voor dat de communicatie tussen jou en de (potentiëlle) klant zo snel mogelijk is. Dus geen binnen 24 uur reactie op je email. Maar het liefst al direct. Maak gebruik van whatsapp of installeer een chat functie op jouw webshop. Wanneer klanten twijfelen bij een aankoop hebben ze graag een steuntje in de rug nodig, en dat kan met snelle communicatiemiddelen!

feestdagen etalage

2. Breng je webshop in de feestdagen sfeer.
In physieke winkels vind je ook al vele versieringen en echte sfeer etalages tegen. Waarom niet op je homepage?
Jouw homepage pagina is tenslotte jouw online etalage.
Maak bijvoorbeeld een variant op je logo, zoals google dat vaak doet rondom belangrijke data of nieuws.
Maak mooie sfeerfoto’s van je collecties. Maak bijvoorbeeld sfeerfoto’s van je producten in een eetkamer met gedekte kersttafel, of laat je modellen poseren met jouw kleding bij de open haard met een versierde kerstboom.
Verkoop je producten die zich goed lenen als cadeau? Dan kun je ook een categorie inrichten met sinterklaas- of kerstcadeaus. Zo verwijs je de bezoeker die komt voor een cadeau direct naar de juiste plek.

googlekerst

3. Geef een leveringsindicatie (en voldoe hieraan!) en laat duidelijk de retour mogelijkheden zien.
Kerstaankopen doen, betekend voor veel mensen stress stress stress. Neem dit stukje stress weg door meteen duidelijk te maken dat jij een snelle levering heb, en wanneer het product toch niet helemaal naar wens is van de klant gemakkelijk kan retourneren. Bied bijvoorbeeld rond de feestdagen Gratis Verzenden aan. Bezoekers zullen dan sneller bij jou kopen dan bij de concurrent.

4. Verstuur nieuwsbrieven.
Zeker rond de feestdagen moet je er bovenop zitten. Herinner de consument dat jij er ook nog bent!

9. Acties, kortingen en aanbiedingen.
Door speciale feestdagen acties, kortingen en aanbiedingen trek je in deze drukke periode meer bezoekers naar je webwinkel. Laat via social media, op je blog, in je nieuwsbrief en in advertenties deze acties terug komen. Juist in deze dure periode zijn consumenten gevoelig voor dit soort aanbiedingen.
feestdagen webwinkels kado

10. Geef of doe wat extra’s.
Bied een optie aan om de bestelling in te pakken in een leuke feestverpakking, deel bijvoorbeeld op social media voorbeelden van jouw inpak talenten. Doe inspiratie op Pinterest. (Wij hebben een aantal pins voor je opgeslagen: www.pinterest.com/iheartwebshops)
Schrijf een (handgeschreven) kerstkaart met een bedankje voor de aankoop en wens de klant fijne feestdagen. Sluit er misschien nog een kom terug kortingscode bij, voor na de feestdagen).
Geef een gratis presentje. Verras de klant met een gratis presentje, denk aan een chocoladeletter of een ander relatief goedkoop maar effectief presentje.
Wees creatief en denk is out of the box!

Heb jij nog leuke ideëen of tips voor rondom de feestdagen? Laat het ons hieronder weten!

(Beeld: google & pinterest)

Door Redactie op 12 nov 2015
Lees meer artikelen van Redactie