Interview: Suzan Eikelenstam

Suzan Eikelenstam

Suzan Eikelenstam is de schrijfster van de boeken Internetgodinnen en Webhelden, ze is jurylid van de thuiswinkel award, heeft 3 webhelden diners georganiseerd en heeft een succesvol PR bedrijf genaamd WebshopPR.
Na het lezen van haar eerste boek een aantal jaren terug, heeft zij mij enorm weten te boeien met het onderwerp e-commerce.

In december 2010 heb jij je eerste boek Internetgodinnen gepubliceerd, wat was de reden voor jou om een boek uit te brengen?
Ik was al een tijdje actief met een PR bureau en werkte voornamelijk voor webshops.  Ik kreeg steeds meer vragen van mensen die een webwinkel wilden beginnen. Toen dacht ik: door mijn werkervaring en door mijn netwerk heb ik veel kennis in huis, ik kan leuk schrijven en ik ben goed in PR.  Als ik nu dit boek schrijf en publiceer en zelf de PR op mij neem, krijg ik meer bekendheid.

Suzan Eikelenstam

In 2007 startte je met Hyperz PR, in 2011 ben je het nieuwe PR bedrijf Webshoppr begonnen, was dit een logisch gevolg na het lanceren van jouw boek Internetgodinnen?
Klopt, met Hyperz PR werkte ik eigenlijk al met name voor internetbedrijven. Ik ben ongeveer tegelijk begonnen met Fleur Kriegsman, die Hip voor de Heb startte. Zij was de eerste webwinkelier waarvoor ik een hausse aan publiciteit wist te regelen. In 2008 benaderde Fleur mij om de PR voor haar webshop te doen. Fleur was toen pas 16 en net begonnen met haar webshop, voor professionele marketing en PR had ze geen geld. Ik zag zoveel nieuwswaarde in haar plannen en had zoveel vertrouwen in deze tienerondernemer dat ik bij mezelf dacht: dit verhaal komt in alle kranten. Het is nieuws, het is positief, het heeft alles van een feel good story. Die webshop gaat vliegen en Hipvoordeheb.nl wordt mijn launching customer. We spraken af dat ik Fleur een tijdje om niet zou helpen en dat zij overal waar het maar kon zou zeggen dat ik haar PR deed. Het werkte vanaf de eerste dag. Ik schreef een persbericht, Fleur werkte braaf mee aan een fotoshoot en we mailden de pers. Amper 24 uur later stond het NOS journaal op de stoep. Daarna was het maandenlang een gekkenhuis. Fleur kreeg zelfs een klus bij een televisieprogramma. Voor haar webshop moest ze hulp gaan regelen, ze kon de orders niet meer alleen verwerken. En ik werd overspoeld met aanvragen van webshops die ook wel interesse hadden in dergelijke free publicity. Ik kon aan de slag. Dat werd de basis voor Internetgodinnen en voor Webshoppr.

Ik werd overspoeld met aanvragen van webshops die ook wel interesse hadden in dergelijke free publicity

Staat er na “Internetgodinnen”, “Webhelden” en de limited edition titel “Internetgodinnen & Webhelden” een 4e boek in de planning?Jazeker, ik ben bezig met een Belgische uitgave. Omdat we in de verkoopcijfers zien dat mijn boeken ook in Vlaanderen worden verkocht, wil ik specifiek voor Belgische ondernemers en ondernemers in spe een boek over e-commerce uitbrengen. Dit boek is in het voorjaar van 2016 te koop in de Belgische boekhandel, maar ook bij Bol en bij Managementboek.

Suzan Eikelenstam

Welke aspecten van de e-commerce worden er besproken in dit Belgische boek?
De e-commerce sector in België is nu op het punt waar de Nederlandse branche voor online kopen en verkopen in 2010 stond. Klaar voor flinke groei dus. Maar de weg hier naartoe is in België nog niet helemaal vrij. In het boek komen dus mensen aan het woord die de grootste obstakels voor groei in België willen wegnemen. Denk aan politici en lobbyisten. Maar het wordt een boek voor ondernemers door ondernemers, dus je kunt interviews verwachten met grote, succesvolle Belgische retailers die het al betrekkelijk goed doen in e-commerce. En met Belgische middenstanders die met goed gevolg de stap naar online hebben gezet. Verder wordt dit boek net als mijn andere boeken een complete gids voor het starten en verbeteren van een webwinkel, helemaal gericht op de Belgische markt én op cross border e-commerce. We verwachten dat het boek ook in Nederland de interesse van ondernemers zal wekken, omdat steeds meer Nederlandse retailers en webshops actief worden in België.

Een succesvol consultancy bedrijf, 3 edities van het Webhelden Diner achter de rug, jurylid van de Thuiswinkel Awards, 3 boeken op je naam, wat staat er nog op jouw wensenlijstje?
Er komen vanzelf leuke projecten op mijn pad. Van het één komt echt het ander. Inmiddels is mijn bedrijf uitgegroeid van een PR bureau voor webshops tot een full service internetbureau. We doen digitale en e-commerce strategie en bouwen daarnaast websites en webshops. We zitten in een sector die nog heel lang zal blijven groeien, die veranderlijk is en dus spannend blijft.

Waar ik op dit moment erg veel zin in heb, is het afnemen van de interviews voor het boek. En ik kijk uit naar het volgende Webhelden Diner, in mei 2016 in Amsterdam. Kort na het verschijnen van het Belgische boek gaan we ook in Antwerpen een Webhelden Diner organiseren. Voor beide events zijn de werkzaamheden al gestart en het voeren van de contacten met de mensen uit ons netwerk vind ik het fijnste wat er is. Er werken gewoon heel leuke mensen in retail en e-commerce!

Vaak wordt aan een ondernemer gevraagd wat ‘ie nog wil bereiken, maar de meeste ondernemers die ik ken, zijn daar al als vanzelf mee bezig. Zij verwerkelijken de ene droom na de andere. Dat moet ook als je wilt blijven bestaan met je bedrijf en daarnaast een prettig leven wilt creëren. Je moet dus niet dromen, maar doen. De ene keer lukt het meteen, de andere keer niet en dan probeer je het nog wat harder. Voor mij geldt dit zeker. Een jaar geleden wilde ik al met Webshoppr E-commerce naar België. En ik wilde onze eerste grote opdrachtgever, met een grote naam en een miljoenenomzet contracteren. Van allebei die dingen heb ik één nacht gedroomd. De volgende dag zette ik de eerste stappen om het voor elkaar te krijgen. Een jaar later kan ik zeggen dat het gelukt is. We zijn nog maar net begonnen en moeten het waar gaan maken, maar ik bén in België en ik héb die grote naam erbij.

Suzan Eikelenstam

In het boek Webhelden was responsive design één van de belangrijkste adviezen voor je lezers. Webwinkeleigenaren moesten zo snel mogelijk zorgen voor een website die op alle devices gebruikersvriendelijk is. Wat is anno 2015 jouw tip voor webwinkeliers?
Ook in 2015 zie ik bij bijna de helft van de MKB’ers ofwel géén mogelijkheden om online te shoppen of een webwinkel die op een smartphone bijna onmogelijk te gebruiken is. In het segment van de kleinere retailers en webwinkeliers blijft responsiveness een dingetje. Als je het niet voor elkaar hebt, loop je onnodig omzet mis. Als je kijkt naar trends in de branche, naar zaken waarover nu veel wordt geschreven, dan is logistiek nummer één. Hoe beter je je logistieke propositie op orde hebt, hoe beter je kunt concurreren met de rest. Hiermee wordt bedoeld: hoe hoog is de gemaksfactor bij jouw webwinkel gelijk na het afhandelen van de order. Hoe snel kun je leveren, kun je op afspraak bezorgen, hoeveel keuze heeft de consument bij jou op het gebied van belevering en welke extra services lever je hierin? Hoe makkelijk is het retourneren? Mijn tip zou zijn om dit proces zo snel mogelijk te perfectioneren.

Hoe beter je je logistieke propositie op orde hebt, hoe beter je kunt concurreren met de rest.

Welke tip zou jij meegeven aan webwinkeliers die PR in eigen beheer willen doen?
Investeer in een goed PR netwerk. In warme contacten met journalisten, bloggers, influencers. Een PR netwerk opbouwen kost veel tijd, maar free publicity werpt zijn vruchten af. Natuurlijk moet je daarnaast investeren in online en offline marketing maar de credibility van een krantenartikel over jouw webshop is nog altijd hoger dan die van een advertentie of een filmpje waar je dik voor hebt betaald. Zorg ervoor dat je goede persberichten de deur uit stuurt. Die persberichten moeten geen reclamepraatjes zijn zoals ‘de nieuwe collectie is online’, want dat is geen nieuws. Als je voor interessant nieuws zorgt, wil men mogelijk wel over jouw nieuws schrijven en jou als bron vermelden.

Een PR netwerk opbouwen kost veel tijd, maar free publicity werpt zijn vruchten af.

Suzan Eikelenstam

Hoe kan een webwinkelier in fashionartikelen anno 2015 nog met nieuwswaardige informatie komen?
Misschien zit er in jouw netwerk wel een bekende Nederlander of een bekende blogger. Denk eens na over een goed opgezette samenwerking met diegene. Denk eerst na over sales en dan over de publiciteit die mooi meegenomen kan zijn. Als je innoveert snijdt het mes aan twee kanten: je gaat als het goed is meer verkopen en omdat wat jij doet opvalt en onderscheidend is, ben je nieuwswaardig. Bijvoorbeeld 9straatjesonline die in samenwerking met PostNL  ‘one hour delivery’ in Amsterdam lanceerden. Zij kregen lekker wat aandacht hiervoor.

Wat is de grootste misser die jij ziet bij het bezoeken van webshops?
De grootste misser: op een productpagina uitkomen en dan met zoveel vragen over product, betaling en bezorging blijven zitten dat ik in Google of op social media de ontbrekende informatie moet opzoeken. Eindig ik bij een andere webshop. Verder vind ik verborgen kosten voor de bezorging ook best stom. Kom je er bij de check out pas achter dat je duurder uit bent dan aanvankelijk gedacht. Slechte productfoto’s vind ik een gruwel. En spelfouten. En als er op de homepage staat ‘welkom op onze webshop’.

Wat vind jij dé topper bij het webwinkelen?
Als je als shopper compleet bij de hand wordt genomen, maar niet op een vervelende manier. Als je wordt verleid met prachtige foto’s. Sfeerfoto’s op de homepage en op andere pagina’s waar je geïnspireerd wilt worden. Haarscherpe, steengoede productfoto’s. Dan wil je het product niet zomaar meer hebben, nee jouw ‘want’ wordt in gedachten een ‘need’. Een topper is voor mij ook een webshop waar mijn hele winkelervaring soepel verloopt:  de aanschaf, de bezorging, de retourprocedure, een geoliede motor.

Zijn er nog dingen wilt meegeven aan de meiden/vrouwen die hun eigen webwinkel willen starten?
Begin klein, maar denk vanaf het begin al groot. Ken je talenten en je zwakkere kanten. Laat taken die niet onder je talenten vallen lekker over aan iemand die er wel goed in is en die het leuk vindt. Bouw meteen een netwerk op waar je op kunt terugvallen.

Begin klein, maar denk vanaf het begin al groot.

Volg Suzan en haar bedrijf WebshopPR op social media: Twitter & Facebook & Instagram

WebshopPR

Door Diane Zoet op 17 okt 2015
Lees meer artikelen van Diane Zoet